אתם בידיים טובות - האתר בהרצה

אין מוצרים בסל הקניות.

קל להרדים תינוקות במיטה שלהם – היגיינת שינה

ריהוט,שינה ועיצוב

מאת עדי רכטמן, נישוקה – מדריכת התפתחות ושינה

נסו לדמיין את הסיטואציה הבאה – אתם נכנסים בסוף יום לחדר בבית מלון, המיטה נקיה ומסודרת, מצעים לבנים, הקירות חלקים עם תמונה אחת או שתיים. אתם נכנסים למקלחת מפנקת ומשם לפיג'מה ולמיטה, והעיניים פשוט נעצמות….אולי עוד ברקע מוזיקה נעימה …אבל סביבת השינה מצליחה לייצר רוגע ונעימות.
אלו בדיוק התנאים להם זקוק התינוק שלכם כדי להיכנס לשינה טובה.

היגיינת שינה הוא מונח חדש יחסית שבא להסביר את הניקיון של סביבת השינה של התינוק, מבחוץ ומבפנים, המושג לקוח מאנגלית (Sleep Hygiene) והוא מגיע בבסיסו מתחום בריאות הנפש ואיכות השינה של מבוגרים. לאחרונה חוקרי שינה הבינו שגם אצל תינוקות היגיינת השינה חשובה לא פחות, והקפדה עליה תוכל לשפר רבות את איכות השינה של תינוקך גם ביום וגם בלילה.

ישנם מספר כללי בסיס לייצר סביבת שינה נכונה והגיינית :

·        מיטה נקיה ומסודרת, שבה יהיו מזרן עם סדין חלק, תינוק וזהו. לא מומלץ למקם מובייל מעל מיטת התינוק משום שבדיוק כפי שהוא משחק עימו בשעות הערות, מקשקש איתו ושולח אליו ידיים, זהו הגירוי שיקשה עליו להירדם חזרה כאשר יתעורר משינה באמצע הלילה. במיטה אין לשים בובות, נחשושים ודומיהם שלא רק שאינם מומלצים ע"י ארגון בטרם, אלא אף משאירים את התינוק ער ועירני בשעה שהוא אמור ללכת לישון או לחזור לשינה.

·        חדר נעים ומוחשך קלות ביום, וחשוך בלילה. זה נכון שאנחנו רוצים להרגיל את התינוק לישון בכל תנאי, אך זה נכון לחודשים הראשונים בהם הוא ישן לאורך שעות היום הרבות. לאחר מכן, יהיו תינוקות שאמנם יצליחו לישון בכל תנאי, אבל גם כאלה שיצטרכו את השקט שלהם על מנת להירדם.

·        שעות שינה קבועות. החל מגיל שלושה חודשים, קיבעו שעה קבועה לטקס השינה בלילה וכניסה למיטה. התארגנות מתוכננת כזאת עוזרת לתינוק להבין את סדר הפעולות, מכינה אותו טוב יותר לשינה, ומסייעת לכוון את השעון הביולוגי. תיווכחו לראות את ההשפעה החיובית של הפעולה על איכות השינה.

·        היגיינה פנימית. התינוק נכנס למיטה כאשר הוא יבש, שבע, נקי וכל צרכיו הפיזיים והרגשיים מולאו. בשעות הלילה זה אומר שהוא אחרי מקלחת, ארוחת ערב, עם חיתול נקי ובגדים נוחים ונקיים.